Renault Laguna II 1,6

Så har man blivit lycklig(?) ägare till en Renault Laguna -01 och därmed går en epok som Mazda-ägare åtminstone tillfälligt i graven.
Första intrycken är bekväm och tyst, lite lyxigt utrustad och skön att köra. Har bara gått 9000 mil och kamremmen bytt. Den har dock stått utomhus hela vintern, och när vi skulle ner och hämta den hade säljaren bett verkstadsnissen att ställa in den över natten för att tina. Istället hade han använt sitt eget omdöme och hällt flera hinkar varmt vatten över den för att få bort snö och is – och fortfarande låtit den stå ute. Resultatet i 12 minusgrader kan ju en apa räkna ut: ispaket. Detta gav ett icke-fungerande c-lås, fastfrusna torkarblad och fastfrusna dörrar. Viss elektronik har tagit lite tid på sig att hoppa igång, men efter hemfärd och parkering några timmar i ett garage med iofs svag värme, börjar den funka som den ska. Nu går åtminstone tre dörrar att öppna 😉 C-låset är fortfarande dött eller fastfruset. Det blir säkert läge att återkomma om utvecklingen… bara en sån sak som att byta vindrutetorkare verkar vara ett mekaniskt mysterium eftersom det sitter en bockad kant på nedre delen av torkararmen som hindrar att man kan vika upp den på vanligt sätt för att få loss torkarbladet. Instruktionsboken saknade givetvis de sista bladen där info om hur man går tillväga finns 😀

Fabrikat: RENAULT G LAGUNA 1,6
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 79,0
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,4 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,9 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 10,0 L/100KM
Annonser

10 tankar om “Renault Laguna II 1,6

  1. Phil Inläggets författare

    Uppdatering: nu har vi haft den i en dryg vecka. C-låset visade sig ha smält en säkring, så det var bara att byta. Ena bakdörren fortfarande inte öppningsbar. Vindrutetorkarna gick med nöd att lossa om man stängde av dem i upprätt läge. Enkelt byte om man valde de nyare torkarbladen utan metallhållare. Ett av nyckelkorten är defekt för hantering av lås, men går att köra med.

  2. Phil Inläggets författare

    Jaha, då var bakluckan fixad, inlämnad på Nybergs i Jönköping. Gick snabbt och kostade 1300 kr… varav 300 för grunkan. Kortnyckel kostade 2500 att fixa ett nytt… 😐 Nja, inte prioriterat precis…
    Så nu funkar egentligen allt. Och helhetskänslan är mycket bra. Skön att köra och åka i, känns lyxig, väldigt tyst.

  3. Phil Inläggets författare

    Några småjusteringar: geniet som hällde varmvatten över åket har också lyckats montera batteriets minuspol så det inte spände åt och då inte fick ordentlig kontakt. Alltså, för dålig laddning = noll kräm en morgon. Symptomen var lite skrämmande. Istället för att bara sega runt startmotorn så slog hela tändssytemet ifrån och ställde sig i parkeringsläge istället. Detta pekade mot att det kunde vara startspärren eller nåt annat elektronikfel, särskilt när ett extra batteri inte hjälpte. Det löste sig dock när vi kopplade mot en bil som var igång.
    Vänstra bakdäcket har lidit av läckage från första dag och nu visade det sig att inte bara ventilen var paj, utan att även en slang var instoppad. En för liten slang för 16″. Sen verkade ingen ventil passa fälgen – gissningen på däckfirman (Lidheds som efter stängningsdags ställde upp förtjänstfullt): urborrad defekt ventil som ersatts med slang.
    Nu kör vi på nytt däck på reservfälgen.

  4. Phil Inläggets författare

    Problem med höger frambroms. Den släpper inte efter inbromsning och det blir riktigt varmt och tar emot, särskilt i lägre hastigheter där fartvinden inte räcker att kyla.
    Visade sig vara en packning runt bromskolven som är förstörd och får kolven att fastna.
    En ny kostade över 2000kr så det fick bli en begagnad för 600 istället. Just nu uppsmord i väntan på bytet, fungerar hjälpligt.

  5. Phil Inläggets författare

    Sommarens första riktigt varma dagar avslöjade att AC:n inte gick igång. Under kallare perioder har den verkat fungera för att få bort imma på rutorna, men nu kylde den inte alls.
    Rekommendation verkar vara påfyllning av köldmedium (freon kan jag tänka), men jag ska först kolla upp om nån säkring gått. Gäller bara att hitta rätt säkring först. Renault har inte märkt upp säkringar och reläer i säkringsboxen i motorrummet.
    Märkte däremot en annan sak när jag kollade övriga säkringar i kabinen: säkringen märkt med en snöstjärna (som jag trodde betydde AC) släcker inte bara klimatkontrollen om den går, utan hela tändningen. Omöjligt att starta. Fungerande säkring i = full tändfunktion igen.
    Har förstått på Renault-forumet att modellen är full med smarta små lösningar – men också med en massa konstiga småproblem.

  6. Phil Inläggets författare

    AC:n fixad. Systemet var helt tomt på freon pga läckande anslutningar till kondensorn. Ali’s AC i Huskvarna provtryckte, tätade och fyllde på systemet på stående fot när man kom förbi. Och nu känns det riktigt cool när solen ligger på.
    Häromdagen märkte vi också att bakdörren som krånglat plötsligt låste sig som den skulle. Så det finns liv i solenoiden, som det heter. Semesterprojekt att öppna upp dörren o försöka smörja upp och kolla elen till låset. Även v framdörr ska öppnas och innanför smörja upp fönsterhissmakapären som gnisslar illavarslande. Tydligen ett typfel…

  7. Phil Inläggets författare

    Då var både c-lås och fönsterhiss fixat. Förhållandevis enkelt att demontera och montera tillbaka dörrsidorna – tre skruvar och ett antal plastclips som inte gick sönder eller lossnade ur sina fästen.
    C-låset var helt enkelt glappkontakt som enkelt fixades med lite fixering medelst ståltråd. Fönsterhissen smörjdes upp i wirarna och längs styrskenorna och glider nu ljudlöst. Me happy 🙂

  8. Phil Inläggets författare

    Att smälla med Lagunan kändes faktiskt ganska tryggt. Krockkuddar löstes ut, bältessträckare drog åt, centrallåset öppnade, varningsblinkers hoppade igång och tändningen slogs av.
    Inget irriterande pulver som satte sig i ögonen från kuddarna. Startade också snällt för att köras undan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s