Renault Laguna II 2,0T

Efter en något olycksalig färd genom stan fick vår första Laguna med hjälp av bärgare parkeras för gott.
Ganska snabbt fick vi nys på en likadan, fast en -04 2,0:a med turbo istället.
Största skillnaden är utan tvekan motorstyrkan och vridmomentet. Trots sexväxlad låda accelererar man lätt i uppförsbackar och i stadstrafik känns den urstark. Minsta tryck på gasen och bilen svarar direkt. Det här betyder ju givetvis att den också drar mer bränsle – drygt en liter mer per 10 mil, än den förra vid blandad körning.
Som helhet känns den robustare och stabilare. All elektronik fungerar som den ska och dragkrok, rails och vinterhjul följde med. Det enda som saknas jämfört med den förra är xenon-ljus, backsensor och regnsensor. Ett hål i klädseln i förarstolen är enda skamfläcken på interiören som annars är fräsch.

Fabrikat: RENAULT G LAGUNA 2,0T
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Slagvolym, cm3: 1998
Växellåda: MANUELL
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 120,0
Max hastighet, km/h: 215,0
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,5 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,7 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 11,6 L/100KM
Miljöklass: 2005
Annonser

12 thoughts on “Renault Laguna II 2,0T

  1. Phil Inläggets författare

    Varningslampor för ESP + SERV har tänts, och ett tips var att hjulinställningen behöver justeras, ratten står faktiskt lite snett. För att få ett säkert svar behöver man läsa av felkoder ur bilens databox, så det får bli nån gång under semestern.

  2. Phil Inläggets författare

    Hjulinställning (682 kr på Mekonomen) gjord och samtidigt byte av utsliten styrled.
    Efter en vecka slocknade så ESP-lampan äntligen. Tydligen behövde den bli övertygad om att hjulen verkligen stod rätt nu innan den vågade slockna.
    Nu väntar närmast 15000-milaservicen.

  3. Phil Inläggets författare

    Idag gick det utmärkt att starta och köra till ICA – men inte därifrån. Fel på kortläsaren misstänktes men efter ett lån hos Nybergs av en ny och test på plats är resultatet detsamma. Återstår enl verkstadskillen nyckelkortet eller rattlåset. Vi hoppas på nyckeln då rattlåset kostar 4500 och tar tid…
    Tillgång till hyrbil i tre dagar har vi under semestern iaf om man måste åka nånstans. Inväntar just nu bärgaren som ska ta bilen stenkastet bort till Nybergs.

  4. Phil Inläggets författare

    Notan för det trasiga rattlåset inkl arbete slutade på 7 285.
    En lite fyrkantig databox som måste programmeras ihop med bilens dator. Hade lite tur att låset inte gått i utan fastnat i öppet läge då en låst kräver mer arbete och bökigare demontering = dyrare nota. Jaja, nu rullar den fint igen 🙂

  5. Phil Inläggets författare

    Bilen utrustad med Solarplexius solskydd för bakrutorna. Hyggligt lätt att montera även om man fick klippa till de minsta rutorna något, och ett snyggt resultat. Möjligen kan man uppleva rutorna som något lite för mörka, särskilt nattetid.

  6. Phil Inläggets författare

    Service Indicator Reset Instructions
    Renault Laguna Phase II

    • Insert Keycard to switch on Ignition do not switch on engine.
    • Cycle through trip computer screens using the button on the end of the wiper stalk (A).
    • Stop at service interval countdown screen, this shows 0 km with flashing spanner symbol.
    • Press and hold trip reset button next to speedometer (B) until the 0 miles flashes.
    • After 5-8 flashes, the 0 will change to the next service interval km and the spanner will disappear.
    Release the reset button.
    • Cycle back to main mileage screen using button (A) and remove keycard from dashboard.
    • Re insert your keycard and check that spanner symbol has disappeared.
    Km:s to next service will now count down.

  7. Phil Inläggets författare

    172025 km; kamremsbyte med tillhörande byte av den lilla vattenpumpen, och byte av hjullager VF som låtit illa ett tag.
    Nu går den tyst och skönt igen 🙂

  8. Phil Inläggets författare

    Jaha, roligt… nu lossade multiremmen som driver generator och servon. Den har inte gått av utan bara hoppat av alla sina hjul.
    Efter att ha mekat dit den igen med hjälp av mekaniker, konstaterar vi båda att vi inte riktigt kan förstå hur den kan ha hoppat av. Först misstänktes att den automatiska remspännaren gått sönder, men den fungerar hur bra som helst. Alternativet verkar bara kunna vara att den helt enkelt monterats fel vid kamremsbytet.

  9. Phil Inläggets författare

    20 000 mil har passerats och det är dags att återigen byta hjullager VF. Vid förra bytet har det slarvats med att dra åt ordentligt, så för nångra månader sen började det låta rätt illa om lagret. Visade sig då bara vara att dra åt hjulmuttern så tystnade den. Nyligen har den dock börjat låta igen och nu är det lagret som behöver bytas. Har troligen tagit stryk när det satt löst och drog snett. ESP + ABS tänds också med jämna mellanrum när man kör lite fortare och svänger höger. Förhoppningsvis hör det ihop. I morgon besiktning, får se vad som hittas då.

  10. Phil Inläggets författare

    Midsommarafton på väg till Visingsö börjar bilen plötsligt gå på tre cylindrar. Vi fick puttra fram o tillbaka innan byte av tändspole till stift nr 3 kunde göras snabbt o enkelt hos FDH i Jönköping. 500 för felkodsanalys och arbete, 329 för tändspolen, samt 430 för utbyte av samtliga tändstift när man ändå var igång. Nu går den jämnare än på länge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s