Bilarna

Renault Laguna II 2,0T -04

Renault Laguna II 1,6 -01

Mazda 626Mazda 626 GE -92

Den här vinröda pärlan blev med tiden en lyckad bilaffär. Hade precis som alla Mazdor lätt för att rosta längs med bakre skärmkanter och bakre fjäderbensfästen. Den gjorde 31 000 mil och var i särklass den bil jag var mest nöjd med dittills.
Standardfelen fallerande handbroms och ojämn bromsverkan bak drabbade även detta ex. Fick också byta koppling, nån drivknut, hjullager, länkarmar och spindelleder genom åren, men var ändå på det hela taget mycket nöjd med bilen. Förutom ett tillfälligt glapp i tändlåset så har den alltid startat och gått som en klocka.
Döptes till ”Pytten” efter reg nr PYT927.
Till skillnad från bilderna nedan så är det faktiskt den riktiga bilen på denna.

626guldMazda 626 GLX -85

Guldfärgad kupé som jag fick(!) efter att den utsatts för inbrott i ett garage. Dåvarande ägaren hade i sin tur ärvt bilen av sin far-/mormor och hade inte körkort. Jag behövde en motor till den silverfärgade. Skulle egentligen köpt ekipaget för 500 kr om jag minns rätt, men när vi kom ut i garaget och rutor var krossade, så sa han ”Bara ta den!”. Den rullade en sommar innan den dömdes ut av Bilbesiktningen och fick gå till skrot. Dessförinnan hann den med att bli stulen och parkerad vid Junedalsskolan. Hade en egenhet att spela en lite löjlig melodi när man glömt säkerhetsbältet och en annan lika löjlig melodi när man glömt lyset eller nyckeln i.

86Mazda626Mazda 626 GLX -86

Silverfärgad sedan som efterträdde Audin och överlevde ovanstående 626. Såldes faktiskt för en tusing eller nåt efter att Pytten köpts in.
Det var en ganska pålitlig bil som sällan krånglade. Rostade gjorde den förstås i det svenska saltväglaget och blev med tiden rätt sliten och ful.

Audi_80Audi 80 GLE -81

Denna lite gubbiga Audi fick jag köpa billigt av min far där Citroënen från 84 ingick som inbyte.
Det som är värt att nämna om denna är att den hade en femcylindrig, ganska råstark motor som för tiden var hi-tech. Insprutare till på köpet. Munstyckena satte sig dock med jämna mellanrum och man fick hälla i nåt medel i bensintanken som skulle hålla dem rena. Krockades i stan (inte mitt fel) och löstes in av försäkringsbolaget.

Citroen-CX-25-Pallas-IE-01Citroën CX 20 Pallas -84

CX är kanske den fulsnyggaste bilen jag haft. Helt säkert är att kvaliteten var urusel och rosten galopperande. Full av avancerade och innovativa lösningar – som ofta inte fungerade. Pallas-varianten hade elhissar och centrallås. Och rost undertill. Jag tror rost uppfanns av Citroën.
Silverfärgad och femväxlad. Ena drivknuten var trasig när den köptes, men det dolde säljaren genom att trycka ner ett stort gäng trasor runt växelspaken. Det gjorde att den vibrerade lite lätt på femman. Efter några veckor kunde den vispat grädde. Men jag hade den ändå ganska länge, tills rosten gjorde att den inte gick igenom besiktningen.

cxinstrumentCitroën CX 2000 -79

Som ovan, fast äldre. Grå (inte silver). Fyrväxlad. Krockad två gånger (inte mitt fel!) och efter andra gången inlöst och skrotad.
Blev stående i Hjo en gång, efter att tändningslåset mekaniskt gått sönder. Fick köra tjuvkopplat ett bra tag innan jag fick tag i ett nytt lås. Det är inte lika lätt som på film, att tjuvkoppla. Minst fem olika sladdar var inblandade.
Instrumenteringen i CX:arna gav föraren känslan att köra ett rymdskepp. Hydraulfjädringen gjorde att man svävade fram över alla ojämnheter och gupp. Den kunde man också höja och sänka bilen med. Ville man cruisa lite coolt sänkte man den (det blev stenhårt studsigt) och ville man vara säker på att inte köra fast i snön höjde man den ett snäpp. Byta däck gjorde man utan att använda domkraft. Man höjde till högsta läget och satte in en bock, sänkte sen bilen. Hjulet man pallat upp vid lyfte då från marken.

rekordOpel Rekord 1900 -74

Annonser