DAW

Itza Reaper DAW

Med DAW – förkortning för Digital Audio Workstation – menas idag det inspelnings- och redigeringsprogram som används för att spela in, redigera och mixa olika former av flerkanals ljudprojekt.
Ursprungligen betydde det mjukvara+hårdvara i kombination, såsom de flesta tidiga system arbetade.

Det finns förstås en uppsjö programvaror på marknaden som mer eller mindre gör samma jobb på mer eller mindre samma sätt. Det vanligaste är att man  helt enkelt emulerar en analog studiomiljö, med en vy för spåren man spelar in och redigerar, och en mixer som man lätt och oftast överskådligt kommer åt alla kanalers volym, panorering, effekter etc.

sonar x2I studion har jag sen ett par år använt Cakewalk Sonar (vanligt i USA) efter att i många år använt Soundscape (numera SSL). Fortfarande använder jag hårdvara från Soundscape.
Det vanligaste system som används i proffssammanhang torde vara nån variant av Pro Tools, och i europa är förmodligen Cubase det vanligaste i hem- och projektmiljö. Gillar man Mac så är Logic ett bra alternativ.
Om man är nybörjare kan jag dock rekommendera att man slänger ett öga på programmet Reaper som kostar $60 och efter lite justeringar blir både överskådligt och lättarbetat (syns längst upp i en egen något anpassad version). Man bör skapa egna mallar och projektfiler som motsvarar det man själv behöver, efter det upplägg man föredrar. Det finns vissa smådetaljer jag hade velat ha annorlunda för att välja att gå över till det själv, när man lärt sig arbeta efter ett visst mönster. Blir förmodligen uppgradering till Sonar X3 istället.
Det finns t ex inga riktiga bussar att jobba med, utan arbetssättet med mappar ersätter detta. I Sonar finns både och för olika tillämpningar. Reaper har dock några riktigt fiffiga lösningar på vissa saker, bl a att arra med hjälp av regioner. Förmodligen kommer jag testa detta i skarpt läge i studion. En annan riktigt vass finess är att man kan installera en portabel version av programmet på antingen extern HD eller usb-minne.
Fördelen med Reaper är att man själv kan ändra och anpassa så mycket av programmet enl ens egna önskemål – nackdelen är att man nästan måste det… men vad sjutton: $60!

Ableton 9 sessionFörutom ovan nämnda finns också det svenska alternativet Reason som numera är ett fullfjädrat DAW, och Ableton Live som har en lite annorlunda vinkel på sitt tänk, mer anpassat för improvisation och kreation. Man kan växla mellan två lägen – linjärt och session.
Har testat demo-versioner av bägge men egentligen inte riktigt fastnat för nåt av det. Ableton hade kunnat vara riktigt vasst låtskrivar- och arrverktyg om man bara hade kunnat styra master-tracket på samma sätt som man kan styra övriga. Av nån helt för mig outgrundlig anledning kan man det inte. Ursprungsskisser till två av låtarna till kommande platta med Promemoria skrevs i Ableton snabbt och lätt, så kreativt är det inget fel på verktyget. Dock blev det att göra om det på allvar i Creator på Atarin.

dp8-large-heroDigital Performer från MOTU är ett annat program som hängt med länge och nyligen också släpptes (igen?) för PC. Ett annat program som vunnit en hel del mark senaste åren är Studio One från Presonus. Inget av dem övertygade mig i demo-läge iaf. DP vill jag gilla men det var faktiskt instabilt och lite tungt.

Det finns förstås fler alternativ.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s