Mikrofoner

Ljudkällan bör avgöra vilken typ mikrofon man använder, men också miljön och det ljud man är ute efter spelar in.
Förutom typ av mikrofon är mikrofonplacering det viktigaste verktyget som avgör hur ljudkällan kommer att låta. Antalet mikrofoner man använder och eventuellt kombinerar i olika placeringar är faktorer som ger än större möjligheter, men kan också ställa till problem.

Mikrofoner kan man grovt dela in i tre olika typer:

  • (elektro)dynamisk mikrofon – tål höga ljudtryck, oftast robust och stryktålig, används ofta i live-sammanhang och närmickning av ljudstarka källor som  t ex gitarrförstärkare
  • kondensatormikrofon – behöver tillförd spänning för att fungera, snabb reaktion på transienter och bra upptagning av ljudsvagare och detaljrika källor, som t ex akustiska instrument och röst, delas i sin tur grovt in i små- och stormembranare
  • bandmikrofon – ofta känslig för stötar, ger ifrån sig svag signal, bra återgivning av transienter
    Mer detaljer: här

Förutom dessa tre typer finns också olika karakteristiker för i vilken riktning mikrofonen plockar upp ljudet, bl a:

  • omni/rundupptagande – tar upp ljudet från alla håll
  • kardioid/njure – tar främst upp ljudet rakt framifrån, ger en förhöjning av basfrekvenser om man kommer nära ljudkällan
  • åtta – tar upp ljudet framifrån och bakifrån men inte mycket från sidorna
    Mer detaljer: här

Alla mikrofoner (märke & modell) har sin egen förmåga att plocka upp olika frekvenser olika bra. Många moderna kondensatormikrofoner har en mycket rak frekvenskurva och kan sägas plocka upp alla frekvenser i det närmaste lika bra. Ofta är detta en förmåga att eftersträva om det är en naturlig inspelning man är ute efter. Ibland är det av underordnad betydelse. Shure SM57  är en dynamisk mikrofon som har långtifrån rak upptagningsförmåga och inte särskilt bra transientupptagning heller. Trots detta – eller man kanske t o m ska säga tack vare detta – är den mångas förstahandsval att närmicka gitarrförstärkare med. Ett alternativ till denna är Sennheiser 421/521.

Bortsett från ev bristfällig frekvensupptagningsförmåga, varför låter inte det som mikrofonen tar in likadant som det du hör live?
Förklaringarna är flera. Du lyssnar med två öron – micken är bara en. Du lyssnar i en position – micken i en helt annan. Din hjärna har förmågan att urskilja det du vill höra – micken återger allt den plockar in.
Ett tips: håll för ena örat, rikta det andra mot ljudkällan i den position du tror du vill micka från. Det du då hör är det som micken har att arbeta med. Låter det som du förväntat dig?

Lite personliga mikrofontips:

  • Milab VM44 – en liten kondensatormick med mycket rak frekvensgång, tål hyfsat höga ljudtryck tack vare 12dB pad, funkar till tal, sång, akustiska instrument, trummor, elgitarr och t o m basförstärkare. Oerhört mångsidig och bra, hade jag råd skulle jag ha tio av denna.
  • Audio Technica 4033 eller 4040 – bra stormembranad sångmick med frekvenskurva som ger passande kropp och tydlighet till många röster.
  • AKG 3000B – stormembranare med lite omvänd ljudkaraktär än AT:n. Bra djupbas. Prisvärt komplement.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s